HomePo pracyCzym są emoji?

Czym są emoji?

Czym są emoji?

Czym są emoji?

17 lipca przypada nietypowe święto emoji. Powszechnie używane przez młodych, często nierozumiane przez starszych. Czym są emoji? Skąd się wzięły i dlaczego stało się tak popularne? Z okazji święta emoji przedstawiamy kilka ciekawostek na ich temat.

 

Czym są emoji?

Emoji to obrazkowe przedstawienie uczuć, przedmiotów i ludzi, których używa się obecnie podczas komunikacji pisemnej za pośrednictwem internetu. Na początku było ich zaledwie kilkanaście, obecnie ich ilość stale się zwiększa. Składają się na nie charakterystyczne żółte twarze wyrażające rożnego rodzaju emocje, wizerunki różnych zawodów, czynności i stanów. Wśród emoji znaleźć można także różne modele rodziny, środki transportu, zwierzęta, rośliny, symbole i flagi państw.

Dlaczego nazywają się właśnie emoji? Wróćmy do wspomnianych już żółtych twarzy, które używane są najczęściej. To one powstały jako pierwsze i od nich pochodzi nazwa, która składa się z dwóch członów fonetycznego zapisu japońskich słów: e (obraz) oraz moji (znak). Dosłownie oznacza ona więc po prostu symbol. Przy okazji jest bardzo podobna do nazwy emotikon wyrażającej bardzo podobne zjawisko. Emotikony to właściwie pierwotna wersja emoji, którą uzyskiwało się poprzez odpowiednie ustawienie znaków interpunkcyjnych. Dzięki temu powstawały reprezentacje emocji, na przykład uśmiech składał się z dwukropka i nawiasu – 🙂 Nazwa emotikon powstała z połączenia dwóch angielskich wyrazów: emotion (emocja) oraz icon (ikona, obraz).

 

Czym są emoji? – Kiedy powstały?

Pierwsze reprezentacje emocji w wiadomościach tekstowych, czyli wspomniane już emotikony, powstały w latach 90. XX wieku, w dobie rozwijającej się komunikacji SMS-owej. Około 1997 roku zaczęto używać ich w Japonii, dlatego obecnie używana nazwa pochodzi właśnie z tego języka. Same emoji pojawiły się w powszechnym użytku około roku 2011, kiedy to zaczęto wprowadzać je do systemów operacyjnych takich jak Android, iOS oraz Windows.

 

Po co nam emoji?

Rozwój sieci komórkowych i internetu spowodował upowszechnienie się przesyłania krótkich wiadomości tekstowych oraz prowadzenia dialogu poprzez popularne komunikatory. Tego typu komunikacja nie zawsze może być pełna, ponieważ nie oddaje dostatecznie tonu wypowiedzi oraz towarzyszącym im uczuciom. To główna słabość pisemnych konwersacji w stosunku do rozmów telefonicznych lub prowadzonych bezpośrednio. Powstało zatem zapotrzebowanie na alternatywne wyrażanie emocji, wspierające jasność i intencje wypowiedzi. Potrzebne było coś czytelnego wizualnie, a jednocześnie zużywającego minimalną ilość znaków (wiadomości SMS mają ograniczenie długości i na początku swojego funkcjonowania były dość drogie).

Idealną odpowiedzią na powyższe potrzeby były właśnie emotikony oraz emoji, w Polsce często nazywane skrótowo emotkami. Pozwalają wyrażać się jaśniej, unikać nieporozumień i skracać dystans pomiędzy rozmówcami. Dzięki nim komunikacja stała się pełniejsza, mniej formalna.  

 

Ciekawostki o emotkach

Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych faktów o popularnych buźkach, które sprawią, że inaczej spojrzycie na ten nowy sposób komunikacji:

  • Emotki używane są około 5 miliardów razy dziennie.
  • Po aktualizacji w 2017 roku, roboty Google odczytują emoji, zatem stały się one jednym z narzędzi SEO.
  • Kobiety używają emotek o niemal 30% częściej niż mężczyźni.
  • Uśmiechnięta twarz z czasem zmieniała swoje znaczenie. Obecnie używana jest dla wyrażenia ukrytej złości, podobnie jak tzw. „kropka nienawiści”.
  • Emotki zwiększają zaangażowanie obserwujących oraz przyciągają wzrok, ponieważ urozmaicają wygląd tekstu.
  • W 2015 „słowem” roku została w Wielkiej Brytanii wybrana płacząca ze śmiechu buźka, ponieważ była wtedy hitem wśród internautów.
  • Z kolei Polskę w 2017 roku zdominowała emotka składająca się z samych liter – XD – została wybrana Młodzieżowym Słowem Roku.
  • Co roku lista emoji jest aktualizowana i zwykle rośnie po to, by zapobiegać wykluczeniu, np. etnicznemu, ruchowemu, lifestylowemu.
  • Obecnie emotikony to już must have, jeśli ich nie używamy, rozmówca może uznać nas za negatywnie nastawionych do komunikacji.

pl_PLPolish