Wysoko wrażliwe osoby w biznesie
Czy praca i interesy powinny kojarzyć się wyłącznie z chłodną oceną i bezdusznym rozsądkiem? Jak odnajdują się wysoko wrażliwe osoby w biznesie? Czy są ciężarem, czy raczej cennym zasobem każdej firmy?
Sukces w biznesie często utożsamiany jest z koniecznością wyzbycia się wszelkich emocji. Logika i determinacja oraz dążenie do celu „po trupach” to częste atrybuty, z jakimi kojarzy się typowy biznesman/typowa bizneswoman. Jednakże wysoko wrażliwe osoby, znane również jako HSP (Highly Sensitive Persons) mogą znacznie usprawniać wiele aspektów działalności firm. Posiadają unikalne cechy, które mogą wpłynąć zarówno na ich własną wydajność, jak i na funkcjonowanie zespołu oraz organizacji jako całości. Zachęcamy do zapoznania się z potencjalnymi korzyściami, które wynikają z zatrudniania osób HSP.
Wrażliwość może być siłą
Wysoko wrażliwe osoby wykazują zwiększoną reaktywność na bodźce zewnętrzne, takie jak hałas, intensywne światło czy subtelne zmiany nastroju innych osób. Choć te cechy mogą wydawać się przeszkodą w środowisku biznesowym, to w rzeczywistości często przekładają się na wiele pozytywnych aspektów. Dzięki swojej wrażliwości, osoby te często są bardziej skłonne do empatii, zrozumienia potrzeb innych ludzi oraz dostrzegania subtelnych zmian, co może przekładać się na lepsze relacje z klientami, współpracownikami oraz przełożonymi. Ich spostrzegawczość ułatwia wyczucie nastawienia np. ważnego kontrahenta. Łatwo wczuwają się w partnera w negocjacjach i są dzięki temu w stanie skuteczniej wpłynąć na jego decyzje.
Osobom HSP łatwiej też dbać o potrzeby innych. Sprawdzają się zatem na stanowiskach takich jak opiekun klienta, organizator imprez czy pracownik przyjmujący gości w siedzibie. Mogą być także świetnymi liderami zespołu, którzy realnie troszczą się o swoich podwładnych. W takich przypadkach wysoka wrażliwość musi być utrzymywana na wodzy, by nie została przez nikogo wykorzystana.
Wykorzystanie wysokiej wrażliwości jako atutu w biznesie
Co jeszcze może czynić wrażliwców skutecznymi w pracy? Wysoko wrażliwe osoby mogą być znakomitymi analitykami, kreatywnymi problem-solverami oraz efektywnymi marketingowcami. Świetnie sobie radzą w sytuacjach wymagających pomysłowości, kreatywnego podejścia i rozważania wielu aspektów danego problemu. Choć rzadko stają się rekinami biznesu i nie garną do stanowisk kierowniczych, bardzo często powinny towarzyszyć zarządowi w spotkaniach z klientami oraz podczas opracowywania strategii firmowych. Ich unikalne cechy mogą okazać się nieocenione. Ważne jednak, aby organizacje umiały docenić i wykorzystać potencjał tych pracowników. Konieczne jest tworzenie dla nich odpowiednich warunków pracy oraz wspieranie rozwoju.
Wysoko wrażliwe osoby w biznesie – wyzwania
Jednakże, wysoko wrażliwe osoby mogą także doświadczać wyzwań w środowisku biznesowym. Nadmierny stres, intensywne bodźce zewnętrzne oraz wymagające sytuacje często prowadzą do przeciążenia i wypalenia zawodowego. Ponadto, konieczność podejmowania szybkich decyzji oraz radzenia sobie w dynamicznym środowisku może stanowić dodatkową trudność dla osób o dużej wrażliwości.
Niestety, osobę HSP łatwo przeciążyć i wykorzystać. Zwykle wysoka empatia hamuje ich asertywność, często ulegają też zewnętrznej presji otoczenia. Wówczas biorą na siebie zbyt wiele obowiązków, za które nie są dostatecznie wynagradzane.
Nie każde środowisko pracy jest odpowiednie dla wysoko wrażliwych. Hałas, zamieszanie, nerwowa atmosfera, nieprzyjemne zapachy czy ostre oświetlenie to czynniki, które mogą działać na nie odstraszająco. To żadna fanaberia, a raczej mimowolna silniejsza reakcja organizmu na otoczenie. Dlatego właśnie osoby HSP rzadko decydują się na pracę w halach produkcyjnych, w biurach typu open space oraz częściej odbierają dane środowisko jako toksyczne. Niejednokrotnie czują się niezrozumiane, jeśli narzekają na pewne aspekty swojej pracy, a ich prośby traktuje się jako przesadne. Wielu osobom trudno zrozumieć, iż nie każdy z łatwością przystosowuje się do swojego stanowiska, a nawet drobne czynniki mogą skutecznie utrudnić skupienie i efektywną pracę.
Wysoko wrażliwe osoby w biznesie – Jak sobie poradzić?
Aby skutecznie funkcjonować w biznesie, wysoko wrażliwe osoby mogą korzystać z różnorodnych strategii radzenia sobie. Jedną z nich jest dbanie o własne zdrowie psychiczne poprzez regularne praktyki relaksacyjne, medytację czy regularną aktywność fizyczną. To umożliwia rozładowanie stresu lub irytacji nagromadzonej w trakcie dnia roboczego. Dla wrażliwców niezbędny jest także częsty kontakt z naturą, która działa kojąco na zmysły.
Ponadto, ważne jest również jasne określanie granic i nauka asertywności. Warto zaczynać od małych spraw, w których dbamy o własny komfort, by później przejść do trudniejszych rozmów. Zrównoważone środowisko pracy zawsze wiąże się jednak z pewnym dyskomfortem. Osoby wysoko wrażliwe powinny zatem dla równowagi postarać się o zniwelowanie intensywności swoich odczuć. Stopniowe wystawianie się na dyskomfort może zdziałać w tej sprawie cuda. I tu znów zaczynamy od drobnych kroków. Może to być ściszanie muzyki w słuchawkach i stopniowe „otwieranie się” na biurowy hałas, by w końcu nauczyć się skupienia w rozgardiaszu. Nie należy się spieszyć – dajmy sobie tyle czasu ile trzeba, by proces był skuteczny, a wyniki trwałe.
Wysoko wrażliwe osoby w biznesie – podsumowanie
Pracownicy o dużej wrażliwości na bodźce, mimo napotykanych licznych wyzwań, mogą stanowić cenny zasób dla świata biznesu. Kluczem do sukcesu jest tu zrozumienie i wykorzystanie ich unikalnych cech, przy jednoczesnym tworzeniu środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi i efektywności. Firmy powinny stawiać na inkluzywność i różnorodność (przede wszystkim w sferze charakterów, predyspozycji i umiejętności). Dzięki temu zespoły poczują się w pracy swobodnie oraz będą gotowe na wszelkie pojawiające się w biznesie wyzwania.
Polecamy także:
Kursy online dla rozwoju w biznesie – jakie wybrać?