Quiet luxury – co to jest?
Czym jest prawdziwe bogactwo i czy jego rozumienie podlega również pewnym trendom? Okazuje się, że możemy postrzegać je zupełnie inaczej niż np. kilka dekad temu. Quiet luxury – co to jest? Przedstawiamy nową formę i filozofię luksusu.
W świecie pełnym szybkich trendów i nieustannych zmian, pojęcie luksusu również uległo ewolucji. Coraz więcej osób szuka subtelnych, dyskretnych form prestiżu i elegancji. To właśnie w tym kontekście narodziło się pojęcie „quiet luxury” czyli „cichego luksusu”. Ale na czym tak naprawdę polega?
Co oznacza quiet luxury?
Cichy luksus to filozofia, która kładzie nacisk na jakość wykonania oraz subtelność, zamiast na ekstrawagancję i ekspresję. To styl w modzie, wystroju wnętrz i podejście do życia, które opiera się na prostocie i dyskrecji. Oznacza wybieranie przedmiotów, które nie wołają o atencję, ale które emanują subtelnością i klasyką. To również przeświadczenie, iż prawdziwe bogactwo i luksus nie muszą być z daleka rozpoznawalne, a nachalne chwalenie się nimi to objaw złego smaku.
Jednym z kluczowych elementów cichego luksusu jest minimalizm. Proste, ale starannie wykonane przedmioty stają się głównym punktem zainteresowania konsumentów. Odzwierciedlają one najwyższą jakość wykonania oraz dbałość o detale. Dla zwolenników cichego luksusu mniej zdecydowanie oznacza więcej.
Quiet luxury – moda
Ubrania
W modzie cichego luksusu dominuje prostota i ponadczasowość. To ubrania wykonane z najwyższej jakości materiałów, które zachowują swoją elegancję przez wiele lat. Klasyczne kroje i neutralne kolory są tutaj kluczem do osiągnięcia subtelnej, ale znaczącej elegancji. W cichym luksusie chodzi o wyrafinowany minimalizm, który emanuje spokojem i pewnością siebie. Nie oznacza także ciągłej wymiany zawartości szafy, by nadążyć za trendami danego sezonu. Świetnie skrojone i wykonane z trwałych materiałów ubrania mogą służyć latami. Tym samym nie przyczyniają się do zaśmiecania planety i nadmiernego zużycia surowców.
Ubiory oraz dodatki nie epatują dobrze widocznym logo i nie wywołują wrażenia snobizmu. Wyrazem bogactwa nie musi być brand czy charakterystyczny kolor danej sieci modowej. To raczej jakość materiału oraz zrównoważona produkcja stanowi o „bogactwie” outfitu. Quiet luxury w dużej mierze nawiązuje do estetyki typu „old money” kojarzącej się z bywalcami pól golfowych i prywatnych szkół z internatem. Najczęściej pojawiają się stonowane kolory, przewaga bieli, beżu, granatu, prostota form i skromne dodatki.
Kosmetyki
Quiet luxury pojawia się także w trendach kosmetycznych. W przypadku makijażu również zakłada unikanie krzykliwości i wybujałych form. Stawia na delikatnie podkreśloną naturalność oraz „makeup no makeup”, czyli makijaż tak subtelny, że niemal niewidoczny. Dozwolony jest zwykle tylko jeden mocniejszy akcent kolorystyczny, na przykład klasyczna czerwona szminka na ustach. Cichy luksus to inwestowanie przede wszystkim w pielęgnację i ochronę skóry przed uszkodzeniem zamiast w pokrywanie twarzy maską i całą paletą kolorów.
Quiet luxury – wnętrza
W projektowaniu wnętrz w stylu cichego luksusu kluczowe jest stworzenie harmonijnej przestrzeni, która inspiruje do spokoju i relaksu. Tutaj dominują naturalne materiały, takie jak drewno czy kamień, oraz proste, ale eleganckie formy. Detale są starannie dobrane, a każdy element ma swoje znaczenie. Wnętrza w duchu cichego luksusu emanują spokojem i wyrafinowaną prostotą, zapewniając swoim mieszkańcom luksusowy komfort na co dzień. Po raz kolejny dominują stonowane barwy działające kojąco i dające poczucie przytulności. Niezależnie od trwającej chwilowo mody quiet luxury stawia na brązy, beże, biele i szarości. Dba też o zdrowie i dobre samopoczucie, dlatego wszystkie materiały, z których wykonane są meble i dodatki, muszą być jak najbardziej naturalne. Technologia nie jest centralnym elementem wystroju. Kina domowe i rozbudowane sprzęty audio-wideo to już żaden dowód luksusu. Przesiadywanie przed telewizorem i przyjmowanie szeregu bodźców nie działa dobrze na zdrowie fizyczne i psychiczne, zatem nie ma wartości dla zwolenników quiet luxury. Zapewniające spokój i komfort urządzenia działają w tle, ułatwiając jedynie relaks i komfort domowników.
Styl życia
Quiet luxury nie sprowadza się jedynie do przedmiotów materialnych. To również odczuwalna atmosfera i doświadczenia. Społeczeństwo coraz częściej świadomie przeciwstawia się konsumpcjonizmowi i zwraca ku temu, czego nie da się kupić. W luksusie tym chodzi o czas spędzony z bliskimi, o chwilę spokoju w gwarnym świecie, o delektowanie się małymi przyjemnościami, takimi jak filiżanka aromatycznej kawy o poranku czy spacer wśród zieleni. Spokój, odpoczynek i doświadczenie dziewiczej przyrody to wartości, które są obecnie coraz trudniej dostępne. Zyskują zatem coraz większą wartość, a częsty do nich dostęp zaczyna jawić się jako prawdziwy luksus.
Quiet luxury – co to jest? Aspekt ekologiczny
Dla quiet luxury kluczowe jest zatem poszanowanie dla środowiska i etyczne podejście do produkcji. Kupujący doceniają nie tylko estetykę i jakość produktu, ale także jego pochodzenie oraz wpływ na świat. Obejmuje to także godziwe wynagrodzenie dla osób mających wkład w każdy element łańcucha produkcji. Cichy luksus preferuje zatem małe, rodzinne firmy, które nie prowadzą masowej produkcji. Skupiają się na jakości wykonania, a nie ilości sprzedanych wyrobów. Dzięki temu nabywcy zyskują także produkt trudno dostępny, jedyny w swoim rodzaju, a więc tym bardziej luksusowy. Dla wielu osób, oznaką tego luksusu jest także powrót do korzeni, do prostoty i autentyczności. To odmowa uczestnictwa w rywalizacji wielkich korporacji i wspieranie utalentowanych rzemieślników.
Quiet luxury – co to jest? Podsumowanie
W czasach, w których konsumpcja często jest postrzegana jako wyścig, cichy luksus przeciwstawia się pozerstwu. To szukanie piękna w spokoju, bogactwa w prostocie i luksusu w subtelności. To powrót do wartości, które są trwałe i uniwersalne. Quiet luxury stanowi także przypomnienie, iż prawdziwe bogactwo nie musi być krzykliwe, a prawdziwy luksus często objawia się w skromnym minimalizmie.
Polecamy także: