HomeBiznesContent marketing

Content marketing

content marketing

Content marketing

Czym jest content marketing? Skąd się wzięła jego popularność i dlaczego jest teraz prawdziwym must have dla biznesu prowadzonego w internecie? Na co należy zwrócić uwagę przy tworzeniu contentu?

Content marketing – co to jest?

Najpierw wytłumaczmy samą nazwę content marketing. Po polsku oznacza marketing treści. W pierwszym momencie można go skojarzyć z tekstami publikowanymi na firmowych mediach społecznościowych. To jednak znacznie więcej niż kilka linijek w jednym medium. Content marketing ma konkretne zadanie i dąży do niego wieloma kanałami przekazu.

Content marketing – co jest jego celem?

Przede wszystkim zbudowanie trwałych relacji z klientami. Obecnie firmy mają być jak najbardziej interaktywne, gotowe do dialogu ze swoją grupą odbiorców. Powinny także oferować wartość dodaną, dzięki czemu klienci zyskują nie tylko to, za co zapłacą. Jeśli co jakiś czas zostanie im podarowane coś „ekstra”, z pewnością nie zerwą kontaktu. To kolejne zadanie – skłonić do kolejnych zakupów, utrzymać dobre stosunki i zyskać dobrą opinię (na zasadzie renomy lub konkretnych ocen wystawianych przez klientów).

Co jeszcze może robić content marketing? Poszerzać zasięgi, przypominać o promocjach, podnosić świadomość i edukować w wybranych obszarach. Ten ostatni punkt jest właściwie najważniejszy, ponieważ wiedza jest dziś w cenie. Potencjalni klienci na pewno docenią „prezent” w postaci przydatnych informacji. Firmie także się to opłaca, ponieważ może między wierszami prowadzić promocję swoich produktów oraz kreować zapotrzebowanie na swój asortyment.

Co tworzy specjalista od content marketingu?

Każda firma, której zależy na utrzymaniu dobrych relacji z grupą docelową, powinna zatrudniać specjalistę od contentu. To stanowisko wymagające sporej kreatywności, wszechstronnej wiedzy oraz łatwości w tworzeniu różnych form pisanych. Dobry content specialist powinien bez problemu napisać:

– artykuł blogowy,

– felieton,

– wpis na platformę typu Facebook, Instagram, LinkedIn itp.,

– opis produktu w sklepie internetowym,

– opis kategorii produktów i ogólną charakterystykę asortymentu,

– charakterystykę firmy i jej działalności na stronę www,

– newsy i wiadomości na stronę www,

– newsletter,

– bazę wiedzy, informator i FAQ na stronę www,

– e-booka,

– artykuł do prasy,

– artykuł sponsorowany,

– tekst wynikający z dialogu z klientami,

– treść ulotek i katalogów firmowych,

– treść prezentacji i infografik.

Rozległe umiejętności

To oczywiście tylko wycinek z bogatego wachlarza treści, na które można obecnie się natknąć podczas kontaktu z firmą. U każdego content managera mile widziane są także podstawowe umiejętności posługiwania się grafikami i tworzenia materiałów wizualnych, takich jak filmiki, prezentacje, relacje itp. Dziś content ściśle łączy się z SEO, co oznacza, że autor tekstów powinien wiedzieć, jak je konstruować pod słowa kluczowe, jak unikać kanibalizacji i jak dobierać nagłówki. Jeszcze trudniejsze jest pisanie tekstów specjalistycznych, czy to dla własnej firmy, czy na zamówienie u klienta. Każdy taki artykuł wymaga dogłębnego research’u oraz ostrożnego dobierania źródeł.

Posiadanie tak rozległych umiejętności oraz konieczność częstego doszkalania się w nowych obszarach tematycznych czyni zawód content managera bardzo rozchwytywanym. Obecnie niemal każdy sklep internetowy musi na stałe zatrudniać pracownika stricte od treści, szczególnie jeśli produkty stanowią innowację i są mało znane. Za ciekawy przykład służą polskie marki dystrybuujące artykuły higieniczne dla kobiet. Ich receptą na sukces okazały się systematycznie publikowane treści na temat tradycyjnych produktów do higieny intymnej oraz ich wpływu na zdrowie i komfort. Dzięki temu marki te wykreowały wśród swojej grupy docelowej potrzebę zakupu czegoś nowego, bardziej naturalnego i bezpieczniejszego. Wypromowały się jako specjaliści, którym klientki ufają i chętnie podążają za ich sugestiami co do zakupów.

Aktualność

Poza funkcjami wymienionymi powyżej content marketing pozwala także na szybkie reagowanie na różnego rodzaju wydarzenia: globalne, lokalne lub pojawiające się w mikrospołeczności grupy docelowej. Klienci lubią treści dopasowane do obecnej sytuacji (politycznej, rynkowej, społecznej, środowiskowej, a nawet do kalendarza – chodzi dosłownie o wszystko, co powiązane tematycznie ze sprzedawanymi produktami). To sprawia, że marka „żyje”, producent trzyma rękę na pulsie i nie ogranicza się tylko do treści katalogowych.

Content marketing – na co należy zwrócić uwagę?

Z pewnością na poprawność polityczną i społeczną. Obecnie nawet jeden nieprzemyślany wpis może wyrządzić ogromne szkody marce i jej twórcom. Firma musi zatem uważać, by w swoich wpisać zachować granice dobrego smaku oraz rozsądku. Szczególnie jeśli marketing opiera się o humor lub krytykę – w tych przypadkach bardzo łatwo o fałszywy krok. Pisaliśmy już o strategii, jaką jest shockvertising, jednak to opcja dla odważnych. Może bardzo szybko obrócić się przeciwko twórcy. Pamiętajmy o tym, że pozytywny wizerunek buduje się długo, a utracić go można w jednej chwili. Odwrócenie takiej sytuacji pochłania później zwykle sporo czasu i zasobów.

Grzechy marketerów

Czego zatem należy unikać? Wyrażania skrajnych opinii, publikowania treści rasistowskich, queer fobicznych, obraźliwych i jakiejkolwiek dyskryminacji. Lepiej też unikać polityki, chyba że zależy nam na gorącej debacie w komentarzach lub stanowi ona nasz główny obszar tematyczny. Niezmiennie z zasobu treści wyrzucamy wszystko co związane z przemocą, działalnością przestępczą. Zawsze też ostrzegajmy w specjalnym komunikacie, jeśli cokolwiek w tekście jest nieprzeznaczone dla dzieci, ma charakter drastyczny lub triggerujący. Jasno komunikujmy, czego dotyczy materiał, nawet kosztem doboru słów kluczowych w tytule. Clikckbait i przekłamany wstępniak to ostatnie, na czym powinno nam zależeć. Czytelnicy mają się czuć bezpiecznie na naszych stronach, trzeba zatem postępować wobec nich uczciwie.

Zaproszenie do działania

Pozostając w temacie odczuć grupy odbiorców, co jeszcze może zrobić content marketing w kwestii budowania relacji? Jest w stanie sprawić, że „widownia” czuje się ważna, mile widziana i wie, że oczekuje się od niej głosu. By do tego doprowadzić, należy stosować odpowiednio wkomponowane w nasze treści CTA, czyli Call to Action. To sposób na zaangażowanie odbiorców poprzez pytanie ich o zdanie, zapraszanie do dodania oceny, komentarza lub wiadomości prywatnej. To prośba o wzięcie udział w ankiecie lub przesłanie pomysłu na kolejny artykuł. Firma daje wówczas do zrozumienia, że pragnie interakcji i pozytywnie reaguje na wszelkie sugestie ze strony grupy docelowej. W czasach interaktywnej rozrywki profile firmowe powinny także być współtworzone przez odbiorców.

Wizerunek firmy

Wszystkie powyższe punkty są niezbędne dla harmonijnego rozwoju wizerunku firmy. Za nim idzie zwiększająca się rozpoznawalność, powstaje społeczność, z którą możemy się wzajemnie inspirować. To wszystko ma niewymierny charakter i często wydaje się niezbyt opłacalną inwestycją. I rzeczywiście, bezpośrednio trudno wyliczyć zysk z content marketingu nieodłącznego w działaniach wizerunkowych. Jednakże jest on konieczny, by ułatwić klientom odnalezienie firmy, by zdobyć ich zaufanie, by skłonić do zakupu i wreszcie by zyskać ich lojalność. A za tym już idą konkretne pieniądze i znaczne zyski.

 

 

Polecamy także:

Dlaczego zgłoszenie marki warto poprzedzić badaniem?

Hot desks – biura na zmianę

Biuro jako drugi dom

pl_PLPolish