HomeBiuro i pracaOffice sirens – kobiety w biurze

Office sirens – kobiety w biurze

Office sirens – kobiety w biurze

Office sirens – kobiety w biurze

W mediach społecznościowych pojawił się trend o ciekawej nazwie „office sirens”. Ma wymiar przede wszystkim estetyczny, jednak kryje się za nim spory problem związany z dyskryminacją. Office sirens – kobiety w biurze i wymagania wobec nich.

 

Co to jest trend office sirens i jaki wygląd promuje?

Media takie jak Instagram, Pinterest czy Tiktok zapełniły się ostatnio inspiracjami modowymi do pracy w biurze. Trendesetterki promują wyśrubowane normy dla makijażu i stroju. Z jednej strony należy olśniewać eterycznym wyglądem i naturalnością makeup no makeup. Z drugiej konieczne jest utrzymywanie nienagannych fryzur i zakładanie kusych, seksownych ubrań. W dużej mierze trend ten nawiązuje do estetyki lat 90, szczególnie w kwestii doboru marynarek oversize, głębokich dekoltów w koszulach i mocno dopasowanych golfów.

Trend office sirens bez ogródek dąży do utrzymywania przez kobiety seksowengo i drapieżnego wyglądu w miejscu pracy. Współczesna bizneswoman ma paradować w rozpiętych koszulach i niebotycznie wysokich szpilkach. Ma łączyć w sobie cechy niewinnej dziewczynki i niebezpiecznej kusicielki. Tylko co to wszystko ma wspólnego z pracą?

 

Office sirens – kobiety w biurze – skąd wziął się ten trend?

Skąd wzięło się określenie „office sirens”? Korzenie tego terminu można znaleźć w mitologii greckiej, gdzie syreny były uważane za istoty, które swoją urodą i śpiewem kusiły żeglarzy. Były jednocześnie piękne i pociągające, jednak też śmiertelnie niebezpieczne. Zauroczonych nieszczęśników pożerały lub wciągały pod wodę. Stąd właśnie bierze się połączenie piękna, pozornej niewinności i niebezpiecznej drapieżności typowego looku office sirens.

Trend office sirens zyskał ostatnio na popularności w kontekście dyskusji o równouprawnieniu płci w miejscu pracy. Kobiety często spotykają się z uprzedzeniami i stereotypami w środowisku biurowym, szczególnie w związku z ich wyglądem. Z jednej strony wymaga się od nich o wiele większej dbałości o ubiór i wizerunek (o czym świadczy właśnie omawiany trend). Z drugiej – na podstawie tego właśnie pięknego wyglądu bardzo często się je uprzedmiotawia.

 

Office sirens – kobiety w biurze – seksizm w pracy

Codzienne wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć kobiety w biurze, bywają często niezrozumiałe dla mężczyzn. Oprócz standardowych obowiązków zawodowych, muszą one radzić sobie z seksistowskimi komentarzami, brakiem szacunku i uprzedzeniami. Kobiety często spotykają się z niestosownymi pytaniami o życie prywatne, co dodatkowo podkreśla nierówności płciowe w miejscu pracy. Seksizm w biurze jest subtelny, ale wszechobecny, co sprawia, że jego ofiary muszą stawiać czoła nie tylko swoim obowiązkom, ale i niesprawiedliwemu traktowaniu.

Trendy zmuszające kobiety do takiego a nie innego ubioru w miejscu pracy jeszcze bardziej pogłębiają problem. Nie wystarczy już profesjonalizm, wiedza i przedsiębiorczość. Należy jeszcze dostarczać wrażeń estetycznych współpracownikom i klientom. Którzy z resztą mogą później wytknąć kobiecie, że swoją karierę zawdzięczają wyglądowi.

 

Czy moda wspiera kobiety?

Działania marketingowe niezmiennie dążą do stałego napędzania gospodarki. Promują coraz to nowe trendy, przyspieszając konieczność wymiany garderoby. Kobiety, na których wywiera się największy nacisk (zarówno w mediach jak i w samym miejscu pracy, gdzie panuje często ścisły dress code), nie chcą pozostać w tyle. Wydają krocie na nowe ubrania, które mają rzekomo wzmocnić ich pozycję. Trend office sirens reklamuje się jako tzw. „power dressing”, czyli moda dodająca pewności siebie, siły i władzy. Czy jednak czynienie z kobiety obiektu estetycznego lub seksualnego rzeczywiście działa na jej korzyść? A może raczej na korzyść oglądających?

Pracodawcy odgrywają kluczową rolę w kreowaniu i egzekwowaniu pracowniczego dress code’u. Jednakże to nie wszystko. Właściwa atmosfera i równe traktowanie także leży w ich gestii. Przyjęcie odpowiedniej polityki zarządzania zespołami może zdziałać cuda w temacie dyskryminacji. Warto także nieustannie informować pracowników, o nadrzędności profesjonalizmu nad wyglądem. Ubranie powinno być schludne i eleganckie, jednak podkreślać powinno jedynie profesjonalizm właściciela. Na inne przymioty właściwie nie powinno się zwracać uwagi w środowisku pracy.

 

Office sirens – kobiety w biurze – podsumowanie

Termin “office sirens” jest przykładem trendów, które mogą krzywdzić kobiety, jednak nie tylko one padają ofiarami dyskryminacji. W zależności od charakteru miejsca pracy, moda również jest w stanie działać na niekorzyść mężczyzn. Zwiększenie świadomości na temat problemów związanych z równością płci jest zatem kluczowe i wciąż potrzebne. Najważniejszą rolę odgrywają w takim przypadku zwierzchnicy oraz działy HR. Ich ciągłe dążenie do zmiany kultury organizacyjnej i wspieranie szacunku i różnorodności przyniesie korzyści nie tylko kobietom, ale całemu środowisku biznesowemu.

 

 

Polecamy także:

Fatshaming po polsku

Dress code w biurze

Neuroróżnorodność w pracy

Komentarze

Zostaw komentarz

pl_PLPolish