HomeBiznesCo to jest phygital?

Co to jest phygital?

Phygital – co to jest?

Co to jest phygital?

W dobie masowego przechodzenia ze sprzedaży stacjonarnej do internetowej pewne zabiegi marketingowe utraciły swoją skuteczność. Firmy poszukują zatem coraz bardziej kreatywnych sposobów przyciągnięcia klientów do swoich produktów. Z tego powodu powstał właśnie phygital – co to jest? Dlaczego firmy upatrują w nim swoją przyszłość?

 

Z powodu pandemicznych obostrzeń wiele zmieniło się w praktykach konsumenckich. Długie tygodnie zamknięcia przekonały społeczeństwo, że większość swoich zakupów może przeprowadzać online. Shopping internetowy nie niesie za sobą jakichś szczególnych zagrożeń, dostawa jest szybka i często darmowa, a do tego oferuje się wygodne opcje zwrotu. Po co więc marnować czas i benzynę na dojazdy do centrów handlowych, skoro paczkę można zgarnąć z paczkomatu po drodze z pracy lub otrzymać pod same drzwi?

Powyższe zwiększone zaufanie do sprzedaży internetowej znacznie wyludniło sklepy stacjonarne. Klienci odzwyczaili się od nieskończonych wycieczek pomiędzy kolejnymi butikami i wolą czas wolny spędzać w domu zamiast w zatłoczonych sieciówkach. Traci na tym wiele firm, których produkty trudniej przyciągają wzrok w internecie.

 

Phygital – co to jest?

Opracowano zatem swego rodzaju hybrydę, która jest w stanie przyciągać zarówno osoby preferujące sprzedaż stacjonarną jak i te bardziej przekonane do zakupów online. Powstało rozwiązanie łączące w sobie cechy handlu bezpośredniego (pierwszy człon pochodzi od angielskiego physical oznaczającego kontakt bezpośredni, fizyczny) oraz internetowego (druga część to digital, czyli cyfrowy). Phygital to nowa generacja sklepów stacjonarnych, których cyfrowe, nowoczesne wyposażenie i funkcje są w stanie przyciągnąć i przekonać do zakupów większe ilości klientów. Jak może wyglądać tego rodzaju sklep? Poza tym phygital to także strategia oraz podejście do sprzedaży, które zakłada wielokanałowość. To znaczy, że docieranie do klienta, interakcja z nim oraz oferowane mu opcje musza odbywać się na różnych poziomach, funkcjonować zarówno w realu jak i w wirtualu, przenikać się wzajemnie. Dzięki temu klient będzie mógł korzystać z dobrodziejstw obu rzeczywistości – fizycznej i cyfrowej.

 

Przykłady sklepów, przykłady usług

Najbardziej jaskrawym przykładem połączenia reala i wirtuala mogą być specjalne sklepy, w których łączy się prawdziwe produkty z cyfrowymi wizualizacjami. Coraz częściej mamy do czynienia z lokalami, w których na ekranach dobierzemy najlepiej dopasowaną stylizację lub skomponujemy wymarzoną biżuterię. Elementem phygitalu są także bezobsługowe kioski, naszpikowane technologią, w których stacjonarne zakupy zrobimy za pomocą smartfona.

Połączenie handlu fizycznego i wirtualnego może objawiać się na każdym etapie procesu sprzedażowego. Dlatego tak ważne jest, by sklepy oferowały swoim klientom wybór sposobu realizacji kolejnych punktów. To np. oferowanie wysyłki lub odbioru osobistego w sklepie, reklamacji i zwrotu za pomocą poczty lub stacjonarnie. To także stała gotowość do pomocy sklepowej obsługi oraz wirtualnego asystenta. Świetnym przykładem podobnego połączenia jest także możliwość przymierzenia w domu ubrań zakupionych online. Klient nie wybrał się do sklepu, jednak opcja skorzystania z „przymierzalni” nadal mu przysługuje.

Jakie jeszcze działania uważa się za zgodne z ideą phygital? Działania lokalne globalnych sieci oraz wykorzystywanie danych cyfrowych w sprzedaży bezpośredniej. Najlepiej widać to na przykładzie sieci supermarketów, której sklepy rozsiane są w bardzo różnorodnych lokalizacjach. Niektóre miejscowości nie posiadają zbyt rozbudowanej infrastruktury, brak w nich też wszystkich potrzebnych lokali. Supermarket może pozyskać dane na temat potrzeb klientów w danej lokalizacji i odpowiedzieć na nie, na przykład rozszerzając ofertę. Korzystanie z cyfrowych narzędzi do analizy rynku pozwala na bardziej trafne i skoncentrowane działania lokalne, dzięki czemu klienci czują się wyjątkowo. Ich potrzeby są zaspokojone i odczuwają większe przywiązanie do marki.

 

Phygital – co to jest? Czy to przyszłość handlu?

Skąd taka popularność phygital? Przede wszystkim wynika ona z rosnących oczekiwań klientów. Nowe technologie stanowią codzienność współczesnego człowieka, a więc relacje handlowe muszą być również na nich oparte. Tam, gdzie przedmioty materialne łączą się z cyfrowymi, zachodzi potrzeba wielokanałowości, wszechstronnej obsługi. Klienci coraz bardziej cenią wygodę, możliwość interakcji i elastyczność marek. Należy na te potrzeby niezwłocznie odpowiadać, bo o lojalność grupy docelowej ostatnio coraz trudniej. W czasach kryzysu, gdy społeczeństwo ogranicza zakupy tylko do dóbr absolutnie niezbędnych, firmy muszą wykazać się kreatywnością i dużą determinacją w dbaniu o kupujących. Przyszłość mają zatem jedynie ci najbardziej skupieni na konsumentach i gotowi docierać do nich wszelkimi sposobami.

pl_PLPolish