HomeBiuroJak oszczędzać prąd w biurze?

Jak oszczędzać prąd w biurze?

Jak oszczędzać prąd w biurze?

Jak oszczędzać prąd w biurze?

W nowym roku ceny energii elektrycznej poszybowały w górę. Z tego powodu zamknęło się wiele biznesów, a działające nadal firmy mają ogromne problemy finansowe. Jak poradzić sobie z tym problemem i jednocześnie być eko? Jak oszczędzać prąd w biurze?

Mówiliśmy już o sposobach na oszczędzanie wody, jednak to nie jedyny zasób, którego zużycie można zmniejszyć. Środowisko pracy generuje często ogromne straty w postaci energii elektrycznej, ponieważ nieumiejętnie się nią zarządza lub kompletnie tej kwestii nie kontroluje. My przychodzimy z pomocą, prezentując kilka przydatnych wskazówek zarówno dla obarczonych rachunkami właścicieli jak i dla proekologicznych pracowników.

Jak oszczędzać prąd w biurze? Ogrzewanie i chłodzenie

Z biegiem lat coraz więcej prądu zużywa się na utrzymanie właściwej temperatury w budynkach. Niegdyś w sferze ogrzewania dominował węgiel, jednak obecnie coraz więcej biur korzysta z pieców gazowych lub grzejników elektrycznych. Coraz cieplejsze lata wymuszają instalację klimatyzacji. W związku z tym zużycie prądu znacznie wzrosło i to nie tylko w sezonie grzewczym. Jeśli jednak wprowadzonych zostanie kilka prostych zasad, opłaty łatwiej utrzymać w ryzach.

Po pierwsze, należy dbać o jak największą szczelność okien i drzwi. To właśnie przez nie ucieka najwięcej ciepła. Drzwi wejściowe powinny same się domykać, by uniknąć sytuacji, w której wchodzący klient się zagapił i budynek wychładzał się przez kilkanaście minut. Wymiana lub uszczelnienie okien to bardzo szybko zwracająca się inwestycja, ponieważ dzięki niej rachunki za prąd mogą spaść nawet o kilkanaście procent. To samo dotyczy ocieplenia budynku i odpowiedniego zaciemnienia w lecie (np. rolety zewnętrzne). Lepsza izolacja i sterowanie nasłonecznieniem wnętrz pozwala z łatwością utrzymywać odpowiednią temperaturę wnętrz.

Jeśli konieczne okazuje się przewietrzenie biura (a to kluczowe z punktu widzenia wydajności i zdrowia pracowników), to jego czas zależy od pory roku. W zimie otwierajmy okna w najcieplejszym momencie dnia, a w lecie – rano lub wieczorem. Lepiej też otwierać okna na oścież i pozwalać na kilkuminutowy przeciąg zamiast pracować cały dzień przy uchylonych.

Jak oszczędzać prąd w biurze? Wymiana sprzętów

Spore oszczędności można zanotować po wymianie części sprzętów na bardziej energooszczędne. Nie mamy na myśli wielkich inwestycji, jednak już tak prosta czynność jak wkręcenie odpowiednich żarówek daje świetne efekty. Warto przeprowadzić też diagnozę i wykryć, które urządzenia najsilniej wpływają na wysokość naszych rachunków. Często winowajcą są przestarzałe biurowe lodówki lub nieserwisowana klimatyzacja.

Błędem może być także nieodpowiednie użytkowanie poszczególnych urządzeń, jednak to łatwo zmienić. Wystarczy nie włączać klimatyzacji na pełną moc nawiewu z dużą różnicą temperatur, zacząć nastawiać zmywarkę na tryb ekologiczny i skrócić czas świecenia lamp uruchamianych poprzez wykrywanie ruchu. Z kolei oświetlenie na samym stanowisku pracy należy dostosowywać do pogody i pory dnia. Po co włączać kilka lamp sufitowych, skoro bardzo często wystarczy mała, punktowa lampka na biurku?

Inicjatywa pracowników

Istnieją także niecodzienne pomysły na oszczędzanie energii elektrycznej, które mogą wyjść od samych pracowników. Często przygotowują sobie posiłki oraz ciepłe napoje w pracy. Gdy każdy korzysta z kuchennego AGD z osobna, koszty rosną. Jeśli jednak chociaż kilka osób zaplanuje zakup wspólnego gotowego dania i razem odgrzeje je w kuchence mikrofalowej, zużycie prądu już nieco zmaleje. To samo dotyczy gotowania wody na herbatę. Wszelkie wspólne użytkowanie sprzętów zamiast wielokrotnego uruchamiania ich na potrzeby pojedynczych osób to już oznaka rozsądnego gospodarowania energią.

Inicjatywa własna to także zwracanie uwagi na szczegóły takie jak włączone światło w toalecie lub niepotrzebnie uruchomiony rzutnik. Warto podnosić świadomość ekologiczną swojej kadry, tak by wszyscy wspólnie dbali o zmniejszone zużycie mediów. Szef nie jest w stanie wyszukać każdego źródła strat energii, a odrobina zaangażowania ze strony pracowników może w tej kwestii wiele zmienić.

Jak oszczędzać prąd w biurze? Wyrzuć niepotrzebne

Niektóre urządzenia elektryczne z powodzeniem można usunąć z biura. Przykład stanowią suszarki do rąk umieszczane w toaletach. Ich skuteczność zwykle i tak jest niska, a dodatkowo powodują łatwe rozprzestrzenianie się bakterii. Pozbycie się ich prawdopodobnie wyjdzie wszystkim na dobre – zarówno pod względem finansowym jak i zdrowotnym. Zamiast nich, używać można jednorazowych ręczników papierowych (papier pochodzący z recyklingu).

Biura często korzystają ze sprzętu grającego, który przez długie godziny odtwarza muzykę. Teoretycznie praca tego typu urządzeń nie zużywa dużo energii elektrycznej, jednak jeśli w firmie jest kilkanaście pomieszczeń korzystających z odtwarzaczy – rachunki za prąd rosną. A przecież muzykę można też puszczać z komputera, który i tak musi być w trakcie pracy włączony. To kolejna mała zmiana metod codziennego funkcjonowania, która może przyczynić się do sporych oszczędności.

Praca u podstaw

Największe zmiany zaczynają się od drobnych kroków. Chociaż przedstawione powyżej porady wydają się proste, a zmiany niewielkie – wszystko zależy od skali. Regularnie czynione oszczędności czynią po czasie całkiem sporą różnicę w płatnościach. Firma jednocześnie wydaje mniej pieniędzy, co ważne w obliczu kryzysu, ale także dba o środowisko i zrównoważony rozwój. W konsekwencji nieduże inwestycje i drobne zmiany przynoszą podwójny zysk, a firma staje się przykładem dla innych. Wszystkim osobom, które pragną obniżyć swoje wydatki i jednocześnie być bardziej eko poza pracą, polecamy lekturę naszego artykułu – Jak oszczędzać prąd w domu.

Komentarze

Zostaw komentarz

pl_PLPolish